Ce este critica psihologică?

Critica psihologică este o abordare a criticii literare care interpretează scrierile, autorii și cititorii printr-o lentilă psihologică. Lucrările practicanților remarcați Sigmund Freud și Carl Jung sunt deosebit de influente în acest domeniu, dar pot fi integrate și alte abordări ale psihologiei. Adesea, accentul este pus pe expresia inconștientului în lucrare, privind psihologia în narațiune în sine, precum și în autor. Răspunsurile cititorilor pot fi, de asemenea, evaluate din acest punct de vedere pentru a afla mai multe despre modul în care oamenii răspund la operele literare.

În această formă de critică literară, criticii se gândesc la simbolurile din operă și la ce ar putea însemna acestea. De asemenea, ei evaluează starea psihologică a personajelor și le examinează motivațiile și acțiunile având în vedere înțelegerea psihologiei. Luând un exemplu de genul unei povești de groază în care naratorul își ucide mama, criticul ar putea să se uite la trecutul personajului pentru a înțelege de ce a comis matricid. În același timp, această critică poate explora matricidul ca temă literară și poate explora propria istorie a autorului pentru a determina de ce el sau ea a ales să spună acea poveste anume.

Analiștii trebuie să fie atenți cu critica psihologică, deoarece poate deveni de natură reductivă. De asemenea, este important să se evite proiectarea problemelor psihologice personale asupra lucrărilor în analiză. Când iau în considerare istoria autorului, criticii trebuie să fie atenți să evite atribuirea unor motivații incorecte autorilor și, de asemenea, ar putea dori să ia în considerare modul în care cunoașterea trecutului unui autor ar putea afecta lectura unei povestiri. A fi conștient că un autor a supraviețuit unei crime violente, de exemplu, ar putea determina pe cineva să citească o poveste despre răzbunare sau violență foarte diferit.

Sunt disponibile ghiduri pentru acest tip de critică, împreună cu compilații de lucrări în acest gen. Critici literari remarcați care folosesc această abordare pot publica lucrări de cercetare și eseuri care discută diverse lucrări și interpretări psihologice potențiale. De asemenea, ei pot dezbate diverse teorii și meritele lor între ei pentru a ajunge la o înțelegere mai profundă a lucrărilor specifice cu teme psihologice complexe.

Răspunsurile cititorilor pot fi, de asemenea, un subiect de interes și, în unele cazuri, critica psihologică poate juca chiar un rol în psihoterapie. Pacienților li se pot prezenta materiale de lectură pentru discuție, iar răspunsurile lor pot fi integrate într-un curs de terapie. Uneori, poveștile oferă o ieșire pentru emoții sau îi ajută pe pacienți să-și proceseze sentimentele, iar răspunsurile pot oferi, de asemenea, perspective asupra subiectelor care ar putea da roade dacă sunt supuse psihanalizei.