Ce este analiza critică a discursului?

Analiza critică a discursului (CDA) este un studiu interdisciplinar al tuturor formelor de comunicare care se concentrează în primul rând pe putere și pe relația acesteia dintre inegalitate și societate. A devenit o formă importantă de analiză comunicativă după publicarea, în 1989, a lui Norman Fairclough, Language and Power. Spre deosebire de alte forme de analiză a discursului, scopul său este de a utiliza toate metodele analitice nu numai pentru a descrie discursul, ci și pentru a explica modul în care acesta afectează publicul țintă.

O concepție greșită comună despre analiza critică a discursului este că este o metodă. În realitate, nu este o metodă, ci o abordare și o perspectivă specifică studierii discursurilor. Ceea ce face ca CDA să funcționeze este că preia atât metodele sociale, cât și cele politice de analiză, făcându-l un domeniu interdisciplinar, care îl separă de alte tipuri de analiză. Practicianul analizei critice a discursului trebuie să studieze nu numai comunicarea orală și scrisă, ci și orice altă modalitate de comunicare. Aceasta include, dar nu se limitează la, filme, gesturi, muzică și imagini.

Scopul analizei critice a discursului este de a se concentra asupra problemelor sociale și politice, în principal pe cele care implică inegalitatea și dominația puterii. În cei mai simpli termeni, aceasta înseamnă că accentul se pune pe modul în care o sursă de influență și putere folosește metodele de comunicare pentru a influența și legitima ideologiile în interiorul oamenilor. Acesta descoperă modul în care sursa de energie manipulează și produce consimțământul.

CDA studiază, de asemenea, grupurile sociale, diferențele lor și modul în care reacționează fiecare. Reacțiile oamenilor de diferite orientări sexuale, clase, grupe de vârstă, locații și alte grupuri variază în funcție de propriile ideologii. Ideologiile lor din spatele mesajelor care sunt comunicate sunt comparate în timpul analizei critice a discursului.

În loc să fie o formă pur descriptivă de analiză a discursului, scopul CDA este de a explica. Nu este suficient să știi ce se întâmplă. Motivele pentru ce și cum sunt de asemenea importante. Acest lucru face ca analiza critică a discursului să fie mai proactivă. Scopul final este de a schimba sau opri problema socială sau politică a inegalității.

Cei care practică analiza critică a discursului acceptă anumite fapte privind problemele sociale și politice. Primul este că limba și puterea sunt strâns legate. Al doilea este că practicianul este în mod inerent părtinitor și influențat de comunicarea pe care o studiază. În cele din urmă, practicantul trebuie să recomande și contraputeri strategice și ideologii.