Ce este critica de răspuns a cititorului?

În timp ce mulți discută despre operele literare în mod obiectiv, absolut și cu privire la modul în care autorul a dezvoltat ideile de pe pagină, critica răspunsului cititorului se concentrează asupra cititorului și asupra modului în care acesta sau acesta primește opera literară. Într-un fel, acest lucru mută textul de la existența lui însuși – de exemplu, pe paginile fizice ale unei cărți – și în schimb presupune că textul există doar atunci când este citit. Această teorie face operele literare mai mult ca arta performanței, în care actul cititorului de a citi și interpreta textul este reprezentația. Teoreticienii critici continuă să dezvolte această abordare, luând în considerare natura cititorului și ceea ce el sau ea aduce textului, împreună cu diferitele „lentile” prin care textul poate fi vizualizat.

Credințe fundamentale
În critica răspunsului cititorului, actul de a citi este ca un dialog între cititor și text care are sens doar atunci când cei doi sunt uniți în conversație. El redefinește rolul textului dintr-un obiect independent în ceva care poate exista doar atunci când este citit și interacționează cu mintea cititorului. În acest fel, cititorul nu este un destinatar pasiv a ceea ce spune textul, ci mai degrabă are un rol activ. Textul servește apoi ca un catalizator pentru a stimula amintirile și gândurile în interiorul cititorului, permițându-i acestuia să lege textul de experiențele personale și, prin urmare, să umple spațiile lăsate de text. Acest lucru le permite teoreticienilor să explice de ce oamenii pot avea răspunsuri și interpretări diferite la același text.

Această formă de critică merge chiar până la a examina rolul pe care cuvintele și frazele individuale din text îl joacă atunci când interacționează cu cititorul. Se sugerează că sunetele și formele pe care le fac cuvintele sau chiar modul în care sunt pronunțate sau rostite de către cititor pot modifica în esență sensul textului. Unii critici de răspuns ale cititorilor merg până acolo încât analizează un text frază cu frază pentru a determina cât de mult din experiența de citire este predeterminată și apoi analizează modul în care experiența fiecărui cititor schimbă sensul inițial.

Abordări în cadrul criticii răspunsului cititorului
Critica răspunsului cititorului începe cu ceea ce critica literară formalistă a numit „eșecul afectiv” – că răspunsul cititorului este relevant pentru înțelegerea unui text – și îl folosește ca punct central al abordării unei opere de literatură. Există totuși abordări diferite în cadrul acestei școli de teorie critică; unii privesc lucrarea din punctul de vedere al cititorului individual, în timp ce alții se concentrează pe modul în care grupurile sau comunitățile văd textul. Pentru aceste școli de critică, ceea ce face textul cititorului este important și nu neapărat opera în sine, intenția autorului sau contextul social, politic sau cultural în care a fost scris.

Eticheta „critica orientată spre cititor” a devenit populară, deoarece experiențele și așteptările cititorului se schimbă adesea pe măsură ce trece timpul. În plus, un cititor poate aborda textul cu diferite puncte de vedere sau lentile. Adică, cititorul poate vedea valoarea în propriul răspuns personal, în timp ce analizează textul pe baza unei alte abordări critice.

Cititori individuali
Louise Rosenblatt este în general creditată cu introducerea formală a ideii că experiența cititorului și interacțiunea cu textul creează adevăratul sens. Această idee s-a dezvoltat în ceea ce a devenit cunoscut sub numele de Critica de răspuns a cititorului tranzacțional. Rosenblatt a susținut că, în timp ce cititorul este ghidat de ideile și cuvintele pe care autorul le-a expus, în cele din urmă experiența fiecărui cititor în citirea operei este cea care îi dă de fapt sens. Deoarece fiecare persoană aduce cunoștințe și credințe unice tranzacției de lectură, textul va însemna lucruri diferite pentru diferiți oameni. Este acel sens – sensul cititorului – care ar trebui evaluat, spre deosebire de a privi doar textul autorului în vid.
Alți critici se concentrează asupra modului în care mintea cititorului se raportează la text, în ceea ce este cunoscut sub numele de Critica de răspuns psihologic al cititorului. Cititorul este văzut ca un subiect psihologic care poate fi studiat pe baza impulsurilor sale inconștiente aduse la suprafață de reacția sa la un text. Citirea textului poate deveni aproape o experiență terapeutică pentru cititor, deoarece conexiunile pe care le face dezvăluie adevăruri despre personalitatea sa.

Critica de răspuns psihologic al cititorului a alimentat în multe feluri o altă teorie similară – Critica de răspuns subiectiv al cititorului – care duce componenta personală, psihologică și mai departe. În această teorie, interpretarea unui text de către cititor este considerată a fi profund influențată mai întâi de nevoile personale și psihologice, mai degrabă decât să fie ghidată de text. Se crede că fiecare lectură aduce simptome psihologice la suprafață, din care cititorul își poate găsi propriile motive inconștiente.
Cititorul uniform
Alte școli de critică a răspunsului cititorului nu privesc cititorul ca pe un individ, ci ca pe un cititor teoretic. „Cititorul implicit”, de exemplu, o idee introdusă de Wolfgang Iser, este cititorul care este necesar pentru text – cititorul pe care autorul și-l imaginează când scrie și pentru care scrie. Acest cititor este ghidat de text, care conține lacune menite pentru ca cititorul să umple, să explice și să facă conexiuni în cadrul textului. În cele din urmă, cititorul creează sens pe baza nu numai a ceea ce este în text, ci și a ceea ce textul a provocat în interiorul său. Teoreticianul Stanley Fish a introdus ceea ce el a numit „cititorul informat”, care aduce cunoștințe anterioare, împărtășite, experienței lecturii.

Răspunsul cititorului social
Social Reader Response Criticism se concentrează pe „comunitățile interpretative” – grupuri care au credințe și valori comune – și modul în care aceste grupuri folosesc strategii specifice care afectează atât textul, cât și comportamentele lor de citire. Grupul este cel care determină apoi care este o interpretare acceptabilă a textului, sensul fiind orice ar spune grupul că este. Un club de carte sau un grup de studenți, de exemplu, pe baza propriilor convingeri culturale și de grup, vor conveni în general asupra sensului final al unui text.
Ca o extensie a teoriei sociale, aceste grupuri asemănătoare pot aborda și vizualiza textul din diferite lentile. Dacă grupul consideră că anumite elemente sunt mai semnificative decât altele, ar putea examina textul din acest punct de vedere sau obiectiv. De exemplu, criticii literari feminiști s-ar putea concentra pe elementele feminine ale unei scrieri, în timp ce noii istoriciști s-ar putea concentra pe cultura și epoca în care este citit textul.
Argumente împotriva răspunsului cititorului Criticii în general
Se susține adesea că critica răspunsului cititorului permite ca orice interpretare a unui text să fie considerată validă și, ca urmare, poate devaloriza conținutul textului. Alții susțin că textul este ignorat complet sau că este imposibil să se interpreteze corect un text fără a lua în considerare cultura sau epoca în care este scris. În plus, o plângere mai mare este că aceste teorii nu permit ca cunoștințele și experiența cititorului să fie deloc extinse de text.