Ce este lectura critică?

Citirea critică este o abilitate prin care o persoană consumă informații într-un mod mai conștiincios și analitic. Când citește în acest mod, o persoană nu încearcă pur și simplu să înțeleagă și să memoreze ceea ce este scris. În schimb, el sau ea atrage înțelegerea scrierilor din factori precum tonul, intenția și logica, în plus față de cuvinte. Un cititor critic evită, de asemenea, să accepte în mod neobiectiv ceea ce este scris ca fapt. Pentru a atinge aceste obiective, un cititor critic are nevoie de abilități de gândire critică.

Când oamenii citesc, adesea văd cuvintele, încearcă să le înțeleagă în contextul în care sunt scrise și apoi să le amintească. Când o persoană citește critic, el sau ea abordează sarcina cu o atitudine mai investigativă. Citirea critică este o abilitate care implică o persoană să obțină informații atât din ceea ce este scris, cât și din ceea ce este nespus. O persoană poate folosi o gamă largă de factori ca indicii, inclusiv titlul, tonul sau chiar publicul vizat.

Deoarece cititorii critici tind să fie mai analitici decât alți cititori, de obicei nu sunt la fel de ușor de convins. Deși un scriitor poate face anumite afirmații ca fapte, cititorii critici mențin mintea deschisă, dar nu acceptă neobiectiv ceea ce este scris. Atunci când este implicată într-o lectură critică, o persoană obține informații din ceea ce înseamnă un scriitor în plus față de ceea ce scrie. Cititorul critic realizează că scriitorii au adesea motive. Unul dintre obiectivele cititorului, așadar, este să înțeleagă de ce un scriitor a prezentat informațiile date.

De exemplu, o anumită carte ar putea fi scrisă în încercarea de a risipi o școală comună de gândire. Pe lângă determinarea motivului, lectura critică implică analizarea dacă informațiile furnizate susțin afirmațiile și intențiile scriitorului. Un cititor critic este conștient de motivele pentru care el sau ea acceptă sau se opune la informațiile care sunt prezentate.

Acest tip de lectură implică adesea parcurgerea textului într-un ritm mai lent. Nu este neobișnuit ca cititorii critici să facă notițe sau să facă referire la alte lucrări în timpul citirii unui anumit text. Această abilitate poate fi folosită pentru lucrări de ficțiune și nonficțiune.

Citirea critică este o abilitate care adesea trebuie dezvoltată în mod conștient. O persoană poate presupune, de exemplu, că un student ar evolua în mod natural într-un cititor critic datorită cantității de informații întâlnite. Cu toate acestea, multe instituții de învățământ secundar consideră că este necesar să aloce resurse pentru a-i ajuta pe studenți să își perfecționeze aceste abilități. Lectura critică funcționează în tandem cu gândirea critică, care tinde, de asemenea, să necesite dezvoltare. Dacă un cititor nu poate gândi critic, îi va lipsi capacitatea de a-și evalua propria înțelegere a materialului.