Ce este critica narativă?

Critica narativă este o formă de analiză literară care se concentrează pe personajele, poveștile, decorurile etc. ale unei opere literare. Termenul este cel mai frecvent folosit în domeniul criticii biblice, unde poveștile din Biblie, în special Evangheliile, sunt analizate pentru conținut literar mai degrabă decât istoric. Ca metodă de studiere a literaturii biblice, a apărut la mijlocul secolului al XX-lea, unde s-a bazat pe teorii seculare ale criticii literare, cum ar fi New Criticism.

Metodele de critică biblică din secolul al XX-lea s-au concentrat în mare măsură pe proprietățile istorice ale textelor biblice. Evangheliile – cele patru relatări ale Noului Testament despre viața lui Isus – au fost adesea discutate în termenii Sitz im Leben, care înseamnă „Situația în viață” în germană și se referă la mediul istoric, social și politic al autorilor și cărților. audiente. Savanții biblici care folosesc metoda istorico-critică ar putea încerca, de asemenea, să stabilească dacă scriitorii Evangheliilor și-au primit informațiile despre viața lui Isus prin relatări ale martorilor oculari, surse scrise care nu mai există sau alte surse.

Critica narativă a apărut în parte pentru a aborda limitările acestui stil de analiză biblică. De exemplu, un critic istoric al Evangheliei după Ioan ar putea evalua istoria poveștii în care Isus dă vedere unui om orb născut în relație cu relația istorică dintre evrei și primii creștini, deoarece povestea implică tensiune între Isus și evrei. lideri. În timp ce un critic narativ ar putea să nu considere acest stil de interpretare invalid, el sau ea ar putea să spună că povestea are mai mult decât atât. Un savant care aplică critica narativă ar putea examina povestea în termenii personajelor sale principale – Isus, orbul, părinții bărbatului și conducătorii evrei – pentru a determina semnificația tematică a textului. El sau ea ar putea comenta și implicațiile simbolice ale orbirii fizice în relație cu orbirea spirituală din poveste.

Lumea criticii literare seculare a cuprins tendințe similare în aproximativ aceeași perioadă de timp. În timp ce criticii literari de la începutul secolului al XX-lea s-au concentrat adesea pe informații biografice despre autor sau contextul sociopolitic al autorului, în anii 20 a apărut o mișcare cunoscută sub numele de Noua Critică, care a condamnat această abordare. Potrivit New Critics, un text literar ar trebui să fie considerat separat de orice informație exterioară pentru a căuta sens dintr-o „lectura atentă” a textului însuși, care ia în considerare limbajul, simbolismul și alte caracteristici pur interne. Critica narativă în studiile biblice sa bazat pe aceste idei și strategii pentru examinarea narațiunilor. La sfârșitul secolului al XX-lea și începutul secolului al XXI-lea, atât critica narativă seculară, cât și cea biblică s-au întors în general la o anumită luare în considerare a factorilor externi, dar influența Noii Critici poate fi încă observată în utilizarea lecturilor apropiate de către cercetători.